Dziś, w niedzielę 14 stycznia przypada 31. rocznica zatonięcia promu MF "Jan Heweliusz". Była to największa katastrofa morska w powojennej historii polskiej marynarki handlowej.
W październiku doszło przede wszystkim bardzo głośnego z polskiej perspektywy zderzenia masowca PŻM – m/s Polesie z innym, brytyjskim frachtowcem. Jak się później okazało polski statek doznał niewielkich uszkodzeń, z kolei druga jednostka w konsekwencji zderzenia – zatonęła. Były też niestety ofiary tego wypadku. Miesiąc październik nie pozostawał jednak bez innych zdarzeń szkodowych odnotowywanych na całym świecie.
Słynny polski okręt szkolny Uniwersytetu Morskiego w Gdyni opuścił Wyspy Zielonego Przylądka i zmierza na równoleżnik zero, co zajmie mu blisko trzy tygodnie. W ten sposób żaglowiec ma upamiętnić 100-lecie przekroczenia równika przez pierwszy, polski statek płynący pod biało-czerwoną banderą. czyli również jednostkę szkolną Lwów, która jako statek UMG w latach 1921-1930.
W hiszpańskim porcie Tarragona doszło do wypadku z udziałem polskiego statku. Masowiec Karpaty, należący do armatora ze Szczecina został poważnie uszkodzony przez inną jednostkę, gdy ta przemieszczała się na wodzie.
Do niemieckiego portu Emden zawinął drobnicowiec Petra L. Ku zaskoczeniu niemieckich służb okazało się, że na prawej burcie statku jest duża wyrwa. Jednocześnie operator jednej z farm wiatrowych na Morzu Północnym zgłosił uszkodzenie turbiny. Choć nic nie jest jeszcze jasne, niemieckie służby podejrzewają, że Petra L. mógł uderzyć w morski wiatrak.
W sierpniu 1939 r. generał Mariusz Zaruski napisał w krótkiej notatce na pokładzie „Zawiszy Czarnego” : „litery międzynarodowego kodu sygnałowego IJB, dla nas Polaków mają wielkie symboliczne znaczenie. Znaczą one: „Wyjdźcie w morze, gdy tylko będziecie gotowi”. Ale musicie być gotowi: moralnie i fizycznie”. Wyjechał do Lwowa i już nigdy nad morze nie wrócił. Zmarł uwięziony przez NKWD na „nieludzkiej ziemi”.
W piątek przed pomnikiem pamięci ofiar promu Jan Heweliusz na Cmentarzu Centralnym w Szczecinie odbył się uroczysty Apel Pamięci oraz złożenie kwiatów. Oddano hołd tym, którzy zginęli w największej katastrofie morskiej w powojennej historii polskiej marynarki handlowej.
Wycieczkowiec MSC Poesia jako pierwszy w tym roku statek tego typu zawitał do Portu Gdynia. Jednostka zawinęła do Gdyni w niedzielę 15 maja.
W Gdańsku doszło do kolizji statków. Jednostka Rix Gulf pływający pod portugalską banderą uderzył w jednostkę Urzędu Morskiego Zodiak II.
W piątek przypada 29. rocznica zatonięcia promu Jan Heweliusz. Była to największa katastrofa morska w powojennej historii polskiej marynarki handlowej.
„Budując morskie kolosy. Fotografie Tercjana Multaniaka”. Niezwykła wystawa pod pokładem statku-muzeum „Sołdek”
ETA.fm Podcast - podsumowanie tygodnia CW17'24 i CW18'24
Czarter jednostek typu jack-up. Zasady zatrudniania statków instalacyjnych wyjaśnia Maciej Olczak, Prezes ENMARO
Wszczęto postępowanie w sprawie wydania DŚU dla budowy zakładu produkcji łopat do turbin wiatrowych firmy Vestas
Michał Dąbrowski prezesem Agencji Rozwoju Przemysłu
Kolejna wizyta ITS Luigi Rizzo w Porcie Gdynia. Włoska fregata chroni polskie wybrzeże